Produkcja: Polska 2016
Reżyseria: Jan P. Matuszyński („Deep Love”)
Scenariusz: Robert Bolesto („Córki Dancingu”, „Hardkor Disko”)
Producent: Aurum Film („Carte Blanche”, „Ciemno, prawie noc”)
Koproducenci: HBO Europe, Mazowiecki Fundusz Filmowy, Lightcraft, Universal Music Polska
Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej
Obsada: Andrzej Seweryn („Różyczka”, „Ziemia obiecana”, „Prymas. Trzy lata z tysiąca”, „Anatomia zła”), Dawid Ogrodnik („Ida”, „Chce się żyć”, „Disco Polo”, „Jesteś Bogiem”), Aleksandra Konieczna („Mur”, „W imię…”), Andrzej Chyra („Carte Blanche”, „Komornik”, „W imię…”, „Dług”, „Na granicy”), Magdalena Boczarska („Różyczka”, „Baby Blues”, „Testosteron”), Alicja Karluk, Zofia Perczyńska („Dzień kobiet”, „Jeszcze nie wieczór”), Danuta Nagórna
„Ostatnia Rodzina” to rozgrywająca się na przestrzeni 28 lat warszawska saga słynnej rodziny Beksińskich. W legendarne postaci Zdzisława i Tomka wcielili się Andrzej Seweryn i Dawid Ogrodnik. Towarzyszą im Aleksandra Konieczna jako Zofia Beksińska oraz Andrzej Chyra w roli marszanda Piotra Dmochowskiego. Film został zakwalifikowany do Konkursów Głównych prestiżowych festiwali – MFF w Locarno oraz FF w Gdyni. Andrzej Seweryn otrzymał nagrodę dla Najlepszego Aktora na MFF w Locarno.
Akcja filmu zaczyna się w 1977 roku, gdy Tomek Beksiński wprowadza się do swojego mieszkania. Jego rodzice mieszkają tuż obok, na tym samym osiedlu, przez co ich kontakty pozostają bardzo intensywne. Nadwrażliwa i niepokojąca osobowość Tomka powoduje, że matka – Zofia, wciąż martwi się o syna. W tym samym czasie Zdzisław Beksiński próbuje całkowicie poświęcić się sztuce. Po pierwszej nieudanej próbie samobójczej Tomka Zdzisław i Zofia muszą podjąć walkę nie tylko o syna, ale także o przywrócenie kontroli nad swoim życiem.
Gdy Zdzisław podpisuje umowę z mieszkającym we Francji marszandem Piotrem Dmochowskim, a Tomek rozpoczyna pracę w Polskim Radiu, wydaje się, że rodzina najgorsze kłopoty ma już za sobą. Jednak seria dziwnych, naznaczonych fatum wydarzeń, dopiero nadejdzie…
Zdzisław Beksiński to jeden z najbardziej charakterystycznych polskich malarzy XX wieku, słynący z niezwykłej osobowości, poczucia humoru oraz rejestrowania niemal każdego fragmentu swojego życia i otoczenia za pomocą coraz nowszych technologii audio i wideo. Z kolei Tomasz Beksiński był kultowym dziennikarzem muzycznym i tłumaczem filmowym, mającym duży wpływ na rozwój popkultury w Polsce, m.in. poprzez promowanie takich zespołów jak Marillion, Ultravox czy King Crimson oraz tłumaczenie filmów o Jamesie Bondzie czy cyklu Monty Pythona.
Producentem „Ostatniej Rodziny” jest studio Aurum Film („Carte Blanche”). Koproducentami są HBO Europe, Mazowiecki Fundusz Filmowy, Lightcraft i Universal Music Polska. Za reżyserię odpowiada Jan P. Matuszyński, twórca wielokrotnie nagradzanego na całym świecie dokumentu „Deep Love”; autorem zdjęć jest Kacper Fertacz, laureat wielu nagród za zdjęcia do filmu „Hardkor Disko”. Za charakteryzację odpowiada Tomasz Matraszek („Wałęsa. Człowiek z nadziei”, „Katyń”, „Karbala”) oraz Anna Gorońska („Zaćma”, „Karbala”, „Służby specjalne”), za kostiumy Emilia Czartoryska („Noc Walpurgi”), montażystą jest Przemysław Chruścielewski („Deep Love”), zaś scenografia to dzieło Jagny Janickiej („Pod Mocnym Aniołem”). „Ostatnia Rodzina” powstała na podstawie scenariusza Roberta Bolesto („Córki Dancingu”, „Hardkor Disko”) – tekstu, który dostał się do finału konkursu scenariuszowego Hartley-Merrill (obecnie znanego jako Script Pro).
„Ten film zrobi furorę”
Kino, Tadeusz Sobolewski
„Oryginalny, niesamowicie zabawny i fascynujący”
fourthreefilm.com, Jeremy Elphick
„Bardzo prawdopodobny kandydat do wielu nagród festiwalowych”
„Sewerynowi udało się uchwycić geniusz Beksińskiego”
Variety, Jay Weissberg
„Mistrzowska rola Aleksandry Koniecznej!”
Screen Daily, Dan Fainaru
„Niesamowita interpretacja postaci Beksińskiego wg Andrzeja Seweryna”
lemonde.fr, Thomas Sotinel
„Znakomicie wyreżyserowany i świetnie zagrany przez aktorów, którzy oddali swoim bohaterom szacunek na ekranie”
sennhausersfilmblog.ch, Michael Sennhauser
„Może stać się nie tylko najważniejszym obrazem 2016 roku, ale pierwszym tak dobrym, pełnym i przejmującym polskim filmem o artyście”
Onet.pl, Maciej Kędziak